keyword tool

بسم الله الرحمن الرحيم

في هذا الموضوع سوف نشرح 
كيف يمكننا الاستفادة من اداة الــ 
للحصول على اكبر قدر من الزوار وبالتالي على اكبر عائد من جوجل ادسنس

اولا ما هي الـ

هي اداة داخل حسابات ال adwords تساعد المعلنين في معرفة سعر تقريبي لثمن النقرات بحسب كلمة البحث

اذا كيف نستفيد نحن الناشرين من هذه الاداة الـ


طبعا كلنا بنحاول نمسك كلمات بحث خاصة لموقعنا بحيث اننا نظهر في النتائج الاولى من محركات البحث بهذه الكلمة
ولكن يجب ان تختار الكلمة اولا 
فلا تفرح عندما تمسك اي كلمة فيجب عليك ان تختار الكلمات التي تريد ان تمسكها بعناية
فمن الممكن ان تمسك كلمة وتظهر عن طريقها في الصفحة الاولى من نتائج بحث جوجل ولكن هذه الكلمة لا يبحث بها الكثيرون
فلا تأخذ منها سوى زيارة او اثنين كل شهر مرة مثلا

وهنا تيجي اهمية اداة الـ

اولا نفتح الاداة من الرابط التالي وهو خاص بموقع google adwords

سوف تظهر لنا هذه الشاشة بالشكل التالي 


فليكن هنختار كلمة انت عايز تمسكها زي مثلا كلمة
بيج رانك عالي

طبعا انت ممكن تفرح وتقول اه الكلمة دي كويسة جدا ولو مسكتها هبقى كسبت كتير 

طيب تعالى نشوف نتائج البحث عن الكلمة دي في الصورة التالية



طيب انا شرحت كل حاجة في الصورة السابقة 
لكن تعالى نفهم

كما تلاحظ كلمة
ليس بها ولا نتيجة بحث شهري 
يعني تصور لا يوجد من يبحث بهذه الكلمة في جوجل طوال شهر
طيب هو بقى جايب لك الكلمات المقترحة التانية
زي كلمة 
وهتلافي مكتوب جمبها نتائج بحث شهرية او  global searches /month
1300
يعني فيه 1300 واحد بيبحث عن هذه الكلمة كل شهر

اذا فمن الافضل ان تحاول ان تمسك كلمة بيج رانك بدلا من ان تمسك كلمة بيج رانك عالي

طبعا فيه كلمات مشهورة اكتر من كدا بكتير 
وفيها نتائج بحث شهرية تصل للمليون مرة بحث شهريا 
وطبعا يا سعدك يا فرحتك لو قدرت تمسك كلمة من دول


طيب نيجي لشرح باقي العواميد في الصورة السابقة

في حاجة اسمها competion

ودي معناها ان المعلنين اللي طالبين اعلانات بكلمة البحث هذه قليلون ام كثيرون
لو 
low
يبقى الطلب عليها من المعلنين قليل
لو
medium
يبقى متوسط
لو 
high
يبىقى كبير


ويبقى العمود الاخير وهو ال cpc exception
ومعناه سعر النقرة المتوقع من هذه الكلمة


طيب الخلاصة بقى :

لما نحب نختار كلمة بحث علشان نحاول نمسكها في جوجل نختارها على اساس ايه 

اولا : ان يكون بيجي من خلالها زوار كثير يعني يكون ال global searches , local searches لها كبير
ثانيا : ياريت لو يكون التنافس عليها متوسط او عالي لكن لو التنافس عليها منخفض فمفيش مشكلة لو كان ال global searches بتاعها عالي
ثالثا : لو انت مهتم قوي بسعر النقرة فطبعا يا حبذا لو كان سعر النقرة تبعها اعلى من 20 سنت مثلا
رابعا : بعد ما عرفنا ازاي نختار كلمة البحث شاهد الموضوع التالي لــ 

دا كان شرح بسيط حاولت فيه شرح اداة ال keyword tool  وكيفية الاستفادة منها للحصول على زوار كثيرون وبالتالي الحصول على ربح كبير من جوجل ادسنس

يارب اكون قدرت اوفق في هذا الشرح

تعليقات